Blogger Backgrounds

Saturday, October 1, 2011

FaceBook ? Jangan Salah Guna

Dah masuk cuti ni, baru la ade mood nak menghapdet belog

Kalau tak, belog ni terbiar sepi keseorangan dan kesunyian seorang diri. Wuuu wuuu

Jangan sedih ye MeAlthafunnisa

Saya tak ada niat nak abaikan awak. Saya busy + malas je *erk


Yummy ! Sedapnya makan aiskrim di tengah petang yang panas ini *Sila jangan jealous


Sambil menikmati kenikmatan aiskrim ini, tiba tiba tercetus satu topik yang nak ditulis kat blog ini

Topik pasal FaceBook atau nama hinggerisnya MukaBuku

Baru baru ini, roommate saya beli surat khabar Kosmo ! *takde la baru. macam dah hampir sebulan je

Kat muka depan surat khabar tu, keluar gambar ini


Sebab FaceBook je boleh terkena sihir kan ?

Inilah salah satunya contoh penyalahgunaan Facebook.

Jika kita lihat di Facebook, banyak sangat gambar gambar dengan pelbagai aksi yang cantik + menarik + tertarik + Kau memang kena Boom akhirnya

Disebabkan gambar gambar yang kita letak tu lahh akhirnya diri sendiri merana

Sebenarnya banyak lagi penyalahgunaan Facebook oleh manusia manusia yang tidak reti untuk menggunakannya dengan sebaiknya

Cuba tengok senarai kat bawah ini :

1. Menggunakan Facebook untuk menambah bilangan kawan semata mata.

Bagi saya, Facebook bukanlah untuk MENAMBAH kawan tetapi untuk MERAPATKAN hubungan sesama kawan sebab bila mula berkenalan dalam Facebook tanpa pernah berjumpa dan mengenalinya di alam nyata, perkenalan itu mungkin akan jadi berbahaya lebih lebih lagi antara lelaki dan perempuan. Maklumlah, ada kalanya perwatakan di alam maya itu berbeza daripada perwatakan di alam realiti.

Misalnya, seorang lelaki dan perempuan berchatting chatting, berbalas balas komen di Facebook dan mula menjadi rapat hanya melalui facebook. Apabila telah lama berkenalan di alam internet, timbullah pula perasaan ingin melihat bentuk fizikal sesama mereka. Disebabkan ini lah kes kes rogol contohnya semakin berleluasa. Tapi, tak dinafikan juga ada yang bertemu jodoh melalui laman sosial ini dan hidup bahagia tetapi perkara itu terlalu amat lah jarang berlaku.

2. Menge"Add" rakan facebook sebanyak mana yang boleh. 

Bagi sesetengah Facebooker, mereka akan berasa bangga dan gah dengan bilangan rakan yang ramai di Facebook dengan tanggapan bahawa mereka famous. Tetapi, apa ertinya jika bilangan Friends sampai beribu riban tapi yang ditegur dan menegur hanya sekerat drpd beribu ribu itu sahaja. Jadi, Add lah kawan kawan yang memang dah kita kenal bukan kawan yang kita baru hendak kenal.

3. Meng"Approve" orang orang yang tidak dikenali.

Ini satu lagi masalah yang timbul. Apabila wujud orang orang yang suka menge"add" orang lain yang tidak dkenali, maka wujud juga lah orang yang akan meng"approve" sesiapa sahaja sebab bila dah ada orang yang add kita, adakalanya kita rasa malas kan nak bukak satu persatu profile tu, nak selidik dulu kot kot kita kenal ke. Senang senang, approve je.

Tapi, disebabkan perkara ni lah saya sendiri pernah terkena. Masa awal awal buat account Facebook dulu, saya memang tak tahu lagi lah selok belok MukaBuku ini sampaikan sesiapa sahaja yang Add, saya akan Approve. Sampailah ada satu masa tu, ada seorang lelaki ajak keluar la ape la. Astaghfirullah. Nasib baiklah saya tau nak bezakan baik buruk dan memang lepas tu saya cuba untuk lebih berhati hati dalam meng"approve" friend dalam facebook.

Selain itu, ade seseorang yang sering menasihati saya supaya berhati hati dalam meng"approve" kawan ini sebab kita tidak kenal dia dan dia tidak kenal kita. Jadi, segala maklumat yang ada dalam account facebook
kita akan jadi tak selamat sebab ada Strangers. Menjadi terlalu memilih dalam meng"approve" kawan bukan bermakna kita sombong tetapi sebagai langkah berhati hati.

Okay ! Sampai di sini sahaja. Sebenarnya banyak lagi contoh contoh penyalahgunaan facebook ini tapi ketiadaan mood untuk menaip panjang panjang dan orang yang akan baca entry ini nanti pun mesti ketiadaan mood rajin untuk membacanya kan kalau entry ini panjang.

Akhir kata, Saya ada selitkan video clip Cinta MukaBuku nyanyian Najwa Latif. Silalah dengar.



K, Syukran Jazilan 'ala Qiraatikum.

WasSalam.

p/s : Lagu kat atas ini hanya sesuai untuk didengar tetapi jangan ikut dan mendalami lirik lirik nya ye :)

1 comment:

hadinesta said...

be and care and full :D